Vernon Subutex (tom 1) – Virginie Despentes

Posted: 24 kwietnia 2016 in Aktualności, Recenzje

IMG_1052

Witajcie Czytelnicy w to niedzielne przedpołudnie. Wczoraj obchodziliśmy Światowy Dzień Książki. Wydarzenie trwające jeden dzień, ale dla mnie przez cały okrągły rok.

Właśnie kilka minut temu skończyłem pierwszy tom powieści Virginie Despentes – Vernon Subutex. Chciałbym podzielić się „na gorąco” z Wami moją opinią na jej temat. Nie jest to słodki obraz jak francuski croissant z miodem. Despentes przedstawia raczej słodko-gorzki wizerunek Francji i jego społeczeństwa, z naciskiem na słowo „gorzki”. Gorzki, z odrobiną dziegciu, lecz prawdziwy. Przedstawia nam życie w pełnym wymiarze tego słowa. Krytykuje społeczeństwo francuskie, ale i nie tylko, jego przywary, błędy oraz niedoskonałości. Błyskotliwie „przemyca” swoje opinie w całą powieść.  Życie autorki nie było usłane różami. Pewne wydarzenia, które miały miejsce w przeszłości znalazły swoje odzwierciedlenie w książce. Nie dziwi mnie to, że od pierwszych stron widzimy autodestrukcyjny obraz głównego tytułowego bohatera.  Autorka w sposób bezkompromisowy pokazuje nam „wyniszczenie” jednostki, która jest „zaślepiona” i nakierunkowana tylko i wyłącznie na pracę, zysk.

Tytułowy Vernon Subutex to mężczyzna, którego życie w bardzo krótkim czasie zmieniło się o 360 stopni. Od młodych lat zakochany jest w muzyce. Vernon otoczony wśród pseudo-przyjaciół stanowi w powieści punkt odniesienia. Analizuje, kalkuluje a zarazem stara się „żyć” normalnie. Ukazuje nam mroczny obraz francuskiego miasta. W życiu codziennym pokazana jest przede wszystkim patologia jednostki, która niestety również „pochłania” Vernona. Czy głównemu bohaterowi uda się zmienić dotychczasowy styl życia? Jak potoczą się wydarzenia, które były bezpośrednim przyczynkiem tego stanu rzeczy? Myślę, iż Despentes odkryje swoje karty w drugim tomie. Przeczuwam, że to był przedsmak. Prawdziwe „ja” pokaże w swojej kontynuacji. Mam nadzieję, że będzie to „literacka petarda”.

Przed lekturą powieści, prześledziłem wywiady z autorką. Oprócz opisywanego, niełatwego życia Despentes, zwróciłem uwagę na to iż w dużej mierze styl jej pisania porównywany jest do francuskiego autora Michela Houellebecqa. Na początku nie zgadzałem się z tym faktem, aczkolwiek po pewnym czasie faktycznie styl pisania jest porównywalny. Oboje poruszają tematy związane z polityką, życiem kulturalnym społeczeństwa, degeneracje jednostki w otaczającym ją świecie.

Książka rewelacyjna, czyta się znakomicie.

Gratulacje dla Wydawnictwa Otwartego, a przede wszystkim dla projektantki okładki. Szata graficzna robi wrażenie, obok której nie łatwo się nie zatrzymać. Przykuwa uwagę. Super!!!

Moja ocena: 10/10

Tytuł: Vernon Subutex
Autor: Virginia Despentes
Wydawnictwo: Wydawnictwo Otwarte
Data wydania: 2016
ISBN: 978-83-7515-388-0
Liczba stron: 372
Kategoria: literatura obca
Okładka: miękka ze skrzydełkami

zdjęcie okładki: prywatny zbiór

 

 

 

Dodaj komentarz